FREDAGSTIPSET

Tio intervju-tips från medietränaren

Ska du bli intervjuad? Känns det nervöst? Inte så konstigt. Det finns nämligen gott om fallgropar för den som ska möta media. Agencys grundare och seniora rådgivare Niclas Lövkvist har förberett och medietränat hundratals talespersoner, makthavare och kändisar. Här bjuder han på tio konkreta tips som gör mötet med media lättare!

1. Gör aldrig en intervju utan förberedelse. Hundratusentals människor kommer kanske att läsa dina ord eller lyssna till vad du säger. Och internet never forgets. Därför är det smart att tänka igenom vad du vill säga, eller hur?

2. En intervju är inget läxförhör. Fokusera på att förbereda dina budskap, inte på att plugga in alla detaljer. Dessutom kan du inte veta vad journalisten faktiskt kommer att fråga om. Men du kan repetera och lära dig dina budskap.

3. Ställ alla eventuella krav och önskemål före intervjun. Du kanske ska tala om ett tekniskt komplicerat eller känsligt ämne och därför endast vill medverka om du får se korrektur på texten före publicering. Säg då det. Före intervjun. Rent juridiskt har en intervjuperson få rättigheter att granska eller påverka en text eller ett inslag, men i praktiken är möjligheterna ofta rätt goda.

4. Välj rätt klädsel och plats för intervjun. Det är stor skillnad på att välja att intervjuas under kristallkronorna på Grand Hôtel eller på McDonalds. Det säger något om den som intervjuas. Allt kommunicerar. Även din klädsel. Utnyttja detta till din fördel.

5. Var beredd att bli filmad. I dag gör nästan alla redaktioner rörligt bildmaterial. Det betyder att du kan få göra en teve-intervju även för till exempel en nyhetsbyrå eller kanske en radiostation. Om du tänker filmad intervju när du förbereder budskap, klädsel och miljö fungerar det för alla andra medier också. Men inte tvärtom.

6. Berätta det viktigaste direkt. Att vänta på att få en fråga som du kan matcha med ditt budskap är sällan en framgångsrik strategi. Då är risken överhängande att du får stå kvar med dina fina budskap medan journalisten redan är på väg tillbaks till redaktionen.

7. Försök inte härma papegojpolitiker på teve. Du vet såna som inte svarar på frågorna utan bara upprepar samma inövade talepunkt gång på gång. Istället ska du både respektera och hantera frågorna du får och föra fram dina budskap. Låter det svårt? Det är det. Tur att det finns experter som lär ut hur man gör.

8. Upprepa dina viktigaste budskap. En intervju är en konstruerad, onormal situation. Det betyder att du kan – och bör – göra saker som du inte gör till vardags. Till exempel säga samma sak flera gånger. Repetition ökar möjligheten att ditt budskap kommer med även i den färdigredigerade intervjun. Men var försiktig med detta i direktsändning. Och kom ihåg papegojan från punkten ovan.

9. Var engagerad! Gör gärna testet att slå av ljudet och zappa mellan kanalerna på teven i kväll. Vem vill du lyssna på? Den som ser engagerad ut, inte sant? Om inte du visar att du har något viktigt och spännande att berätta är det svårt att vinna publikens öron och hjärtan.

10. Håll dina budskap korta och sätt punkt i tid.

niclas

SKRIVEN AV

NICLAS LÖVKVIST, senior rådgivare & vd