Fem stora resetrender att hålla kolla på under 2019

Planerar du att ge dig ut i världen på tu man hand i vinter? Eller lider du av klimatångest när du bokar flygresor? Kanske har du tröttnat på alla krångliga bokningssystem? Då är du inte ensam. Resebranschen har genomgått många spännande förändringar de senaste åren och 2019 ser inte ut att bli ett undantag. Fler singelresor, hållbarhet i fokus och banbrytande teknik är bara några av de trender som det kommande året ser ut att bjuda på.

1. Instaturism

Köpprocessen för resor har de senaste åren utvecklats ordentligt och i dag är sociala medier en viktig, om inte avgörande, komponent vid beslutet. Allt fler inspireras av resmål med hjälp av sociala medier. När unga väljer vart de ska resa är nämligen varken pris eller upplevelser de viktigaste aspekterna. I stället är det främst hur Instagram-vänlig destinationen är. Enligt en undersökning från Expedia utforskar så gott som alla i åldersgruppen mellan 18 och 35 år hur ett resmål ser ut på Instagram innan de bokar. Dessutom uppger två tredjedelar att Instagram-bilder från destinationen är den mest avgörande faktorn när de ska bestämma sig för att boka en resa.

Men det sociala nätverkets kraft att påverka slutar inte här. En majoritet av unga resenärer lägger upp bilder på Instagram med syftet att göra sina vänner och följare avundsjuka. Sociala medier används alltså i en allt större utsträckning för att förstärka den investering som gjorts. Resor har helt enkelt blivit ett sätt att uttrycka sitt sociala kapital och vi kommer med stor sannolikhet se fler tjänster inom semesterfotograferings så som exempelvis Flytographer under nästa år.

2. Egotripping

Singelhushåll är den vanligaste boendeformen i vårt avlånga land och siffror från Statistiska centralbyrån visar att fyra av tio svenskar bor ensamma. Sverige har dessutom störst andel ensamhushåll i hela Europa. Kanske är det därför inte så konstigt att tro att allt fler svenskar kommer välja att resa på egen hand, så kallat egotripping, de kommande åren. Resandet speglar samhället i stort och i samband med att singelhushållen ökar gör även ensamresandet det.

"Resandet speglar samhället i stort och i samband med att singelhushållen ökar gör även ensamresandet det."

Få aktörer har dock anpassat sina erbjudanden efter ensamresenärer och det finns stora möjligheter för företag att differentiera sig genom att haka på denna trend.

3. Medvetet resande

Det talas allt mer om klimatångest och frågor kring social, ekologisk och ekonomisk hållbarhet har aldrig varit så aktuella som i dag. Något som i allra högsta grad kommer att fortsätta påverka vårt resande. Enligt en konsumentundersökning från Finnair vill 94 procent av Finlands befolkning minska utsläppen som genereras av flygresor. Dessutom är tre av fyra beredda att betala mer för en flygbiljett om pengarna används för att minska miljöpåverkan. Det är dock inte bara miljöaspekten som spökar. Statistik från Bookings.com visar att varannan svensk tycker att sociala förhållanden är en viktig del vid val av resmål. Och över hälften väljer bort destinationer där de tror att turismen kan påverka lokalbefolkningen negativt. Dessutom kan hela 86 procent tänka sig att spendera tid på aktiviteter som kompenserar miljöpåverkan under resan, exempelvis genom att plocka skräp på stranden.

Som ett resultat av att vi i dag är mer informerade inom olika samhällsfrågor blir vi också mer medvetna i vårt resande.

Och vi kommer i allt större utsträckning väga in såväl sociala, politiska och  miljömässiga aspekter vid val av resmål.

"Hela 86 procent tänka sig att spendera tid på aktiviteter som kompenserar miljöpåverkan under resan, exempelvis genom att plocka skräp på stranden."

I takt med att vi reflekterar mer över konsekvenserna av vårt resande blir vi också mer angelägna om att kompensera för det. Vi är dock inte redo att dra ner på att fara och flyga, vilket skapar större krav på nya innovativa lösningar som istället kan hjälpa oss att kompensera för vårt resande.

4. Underlättande teknik

Enligt en undersökning från Ticket spenderar närmare varannan svensk resenär flera dagar på research innan de bokar en utlandsresa. Dessutom är resebranschen det affärsområde som har procentuellt flest övergivna digitala kundvagnar, med drygt 80 procent avhopp under köpprocessen. Under 2019 kommer vi dock se allt fler tekniska lösningar som ökar flexibiliteten för resenärer inför avfärd. Exempelvis VR-funktioner som ger smakprov på olika resmål. Eller virtuella resebyråer i hemmet med röststyrning som kan svara på alla dina reserelaterade frågor.

"Under 2019 kommer vi se allt fler tekniska lösningar som ökar flexibiliteten för resenärer inför avfärd. Exempelvis VR-funktioner som ger smakprov på olika resmål. Eller virtuella resebyråer i hemmet med röststyrning som kan svara på alla dina reserelaterade frågor."

Väl på plats kommer vi dessutom kunna se allt mer av digitala dörrlås som öppnas med hjälp av din mobiltelefon, digitala reseledare som erbjuder unika och skräddarsydda upplevelser och robotreceptionister som kan anpassa språk efter gäst. För att inte tala om bagagetaggar som kan spåras i realtid genom mobilen och ögonigenkänningsteknik som kan komplettera eller ersätta passet. Dessa är bara några av många exempel på vad framtiden har att erbjuda.

5. Unika paket

Närmare varannan svensk vill slippa springa på sina landsmän under semestern, det visar en undersökning från Ticket. Istället vill vi uppleva ovanliga och unika destinationer som våra grannar, vänner och kollegor inte redan varit på.

I samband med att vi i allt större utsträckning bygger vårt personliga varumärke på sociala medier har behovet för att vara med om, och kunna dela med sig av, unika upplevelser också ökat. Under 2019 kommer vi se fler aktörer som jobbar mer med unika resor och upplevelser. 

my

SKRIVEN AV

My Lundberg, PR-Konsult