GROHE

VATTENBAROMETERN

I Sverige är vi bortskämda med så gott som obegränsad tillgång till vatten, en lyx som tyvärr inte alla har. Dessvärre går mängder med vatten i Sverige till spillo på grund av läckande kranar och toaletter. För att uppmärksamma detta tog vi fram PR-kampanjen Vattenbarometern för GROHE.

GROHE är en världsledande leverantör av sanitetslösningar till badrum och kök. Hållbarhet är en av GROHEs grundvärderingar som genomsyrar verksamheten från produktutveckling till design. I ett led att uppmuntra till ansvarsfull vattenanvändning skapade vi konceptet Vattenbarometern. Kampanjen bestod bland annat av en undersökning som genomfördes för att kartlägga svenskarnas syn på sin egen vattenkonsumtion. Resultatet och insikter från undersökningen presenterades på en kampanjsida där konsumenter kunde genomföra ett enkelt test för att mäta vatteneffektiviteten i hemmets kranar. Utöver detta genomfördes en kartläggning bland Sveriges 20 största kommuner. För att belysa den faktiska vattenanvändningen. Insikterna från undersökningen presenterades också på ett seminiarum under Almedalsveckan 2019.