SEO & PR: Så maxar du ditt företags synlighet online

Vilket företag vill inte vara top of mind inom sin bransch? Troligtvis inget. En väg till att öka kännedomen om sitt företag är genom PR. Och en annan med hjälp av SEO. Men PR och SEO kan också jobba i synergi för att skapa varumärkesstärkande kommunikation. Agency redogör för hur du kan maxa din satsning på PR med hjälp av SEO – och tvärtom.

SEO, eller sökmotoroptimering är ett medel för att skapa förutsättningar för Google och andra sökmotorer att hitta och premiera det innehåll som just du publicerat på webben.
Är du ute efter konverteringar till din webbsida kan SEO vara en viktig del i din kommunikationsstrategi men också om du vill bygga företagets varumärke. Även i sökfältet konkurrerar din webbsida med andra företag inom samma bransch och då gäller det att leverera ett genomarbetat innehåll som är tillräckligt lockande och svarar på det som den sökande är ute efter.

Men vad är PR? Med hjälp av PR kan du nå ut med ditt budskap i icke köpta kanaler. Du kan helt enkelt få en extern part att lyfta ditt varumärke och en stor del av PR-arbetet innebär att skapa nyhetsvärde av det som du vill kommunicera. Ofta handlar det om att få opinionsbildare, exempelvis journalister, att skriva om ditt varumärke. Därför är relationer till media och påverkare väldigt viktigt. Redaktionellt innehåll från de stora medierna rankas ofta högt bland sökresultaten. Även innehåll från bloggar och nyhetsrum. På så vis kan synergieffekter skapas där PR står för budskapet och SEO för tillgängligheten.

För att lyckas med PR och SEO räcker inte en punktinsats. Det krävs kontinuerligt arbete. Varje webbplats erhåller en ranking av sökmotorerna vilken påverkas av webbsidans innehåll, länkning och prestanda över tid. Innehållet på din webbsida bör uppdateras kontinuerligt och halkar du efter riskerar ditt företag att försvinna bland konkurrenterna. Här ger vi några tips på vad du ska tänka på när det kommer till din egen webbsida.

1. Höj sidans prestanda

Först och främst, se till att grunderna är på plats. Är sidan mobilanpassad eller inte? Och laddar den snabbt? Genom att investera i sidans prestanda ökar chansen att sökmotorer rankar den högre. Se exempelvis över så att din sida inte har för tunga bilder då det kommer påverka sidans prestationsförmåga.

2. Tänk som Sheldon Cooper

Strukturen är central för hur sökmotorerna kommer ranka din sida. En bökig sida rankas lågt i jämförelse med en sida med en given struktur. Det ska vara städat och fint helt enkelt. Listor är en typ av struktur som exempelvis Google premierar. Alt-taggar är också viktigt för hur sidans struktur uppfattas av en sökmotor. En bild måste beskrivas, för Yahoo har inte ögon. Alt-taggar är som dess punktskrift.

3. Sveriges bästa semla

En konstform inom PR är att spetsa till det innehåll som företag vill kommunicera för att media ska vilja skriva om det. Samma gäller för din webbsida. Om innehållet inte är välarbetat kommer sökmotorn inte premiera sidan vilket i sin tur leder till färre klick. Det finns knep som får texter att ses som mer intressanta ur ett SEO-perspektiv. Snålåk på konkurrerande företag, personer eller ämnen med hög rankning och inkorporera det i ditt innehåll. Trendar en viss hashtag på Twitter samtidigt som du ska publicera ett blogginlägg i ditt nyhetsrum? Använd det. Närmar sig fettisdagen och du skriver en artikel om SEO? Använd det.

"För att lyckas med PR och SEO räcker inte en punktinsats. Det krävs kontinuerligt arbete. Varje webbplats erhåller en ranking av sökmotorerna vilken påverkas av webbsidans innehåll, länkning och prestanda över tid."

4. Boosta din ranking genom länkar

För att boosta en sidas ranking bland de olika sökmotorerna behöver sidan verifieras av andra redan betrodda sidor. Målet är att många varierande och relevanta källor länkar till just din sida. Detta kan uppnås dels genom att inkorporera hyperlänkar i pressmeddelanden som sedan publiceras av en större dagstidning. Länkar från högt rankade sidor är som referenser som får Google att lita på din sida. Desto fler länkar av den sorten, desto bättre.

5. Skapa ditt eget nyhetsrum

Skapa ditt eget nyhetsrum på er webbsida och publicera nyheter och pressmeddelanden.
Här kan du även passa på att addera ytterligare information som inte togs med i pressmeddelandet. På så sätt kan du låta sökmotorerna hitta din webbsida och leda användaren vidare efter läsning till önskad undersida. Ta fram en innehållsstrategi och uppdatera kontinuerligt med aktuellt innehåll. Addera pressbilder för journalister och ange kontaktuppgifter till pressansvarig på bolaget.

Lycka till!

SKRIVEN AV

HANNA JULIN, JUNIOR CONSULTANT

MARIA KARLBOM, ART DIRECTOR