I Love Carmex

I Love Carmex

Uppdraget

Carmex är ett av världens mest sålda läppbalsam och varje minut säljs det fler än 120 Carmex-produkter runt om i världen. För att visa sin kärlek till alla Carmex-älskare där ute lanserades en specialutgåva av den klassiska solgula burken lagom till Alla Hjärtans Dag. Agency fick i uppdrag att skapa publicitet för den limiterade upplagan med I Love Carmex-logotypen och samtidigt lyfta Carmex övriga sortiment.Carmex limited edition uppifrån

Målsättningar

  • 6-8 genomslag i målmedia där hela sortimentet, med fokus på I Love Carmex-produkten, tydligt exponeras
  • Skapa habegär bland konsumenter och på så vis stötta försäljningen av I Love Carmex-utgåvan

Strategi

Carmex är ett nästintill ikoniskt varumärke bland unga kvinnor och har en stor skara ambassadörer främst i storstäderna. Målmedia för aktiviteten blev därför livsstilsjournalister- och bloggare med bas i Stockholm.

På Alla Hjärtans Dag är det många tjejer som blir uppvaktade med presenter som de egentligen inte vill ha, såsom chokladaskar och nallebjörnar. I aktiviteten ville vi därför ge dem en Alla Hjärtans Dag-present som på ett humoristiskt sätt anspelade på just detta.

Genomförande

Med inspiration från en klassisk chokladask togs en specialtillverkad förpackning fram innehållandes samtliga Carmex produkter. På insidan av locket fanns även en kort beskrivning av varje produkt. Asken budades ut tCarmex_Genomslag_20150227.001illsammans med en bukett gula rosor och levererades till ett tjugotal utvalda bloggare och journalister av en charmig kille.

Resultat

Aktiviteten resulterade i närmare 20 genomslag i målmedia vilket motsvarade en räckvidd på över 1,5 miljoner svenskar. Dessutom skapade aktiviteten stort engagemang i form av hundratals kommentarer från konsumenter som uttryckte sin avund för Alla Hjärtans Dag-presenten i kommentarsfältet på bloggarna.

 

bild2.001