Laddar filmen...

King for a Day

Utmaning

TV-serien Game of Thrones har några utav världens mest hängivna fans. I samband med lanseringen av Game of Thrones säsong 4 på Blu-ray och DVD önskade Warner Bros. Home Entertainment att använda fansens otroliga hängivenhet för att skapa uppmärksamhet kring seriesläppet och varumärket Game of Thrones.GOTS4_NR_VIVA_OR_DVDPackshotLEF_13330cf4

Uppdraget var att generera medialt genomslag som speglade den fantastiska fankulturen samtidigt som Warner Bros. ville skapa engagemang direkt bland fansen och på så vis bygga en ännu starkare relation till de som följer serien.

Målsättningar

  • Få fansen att dela och engagera sig i kampanjen
  • Överträffa mediegenomslaget jämfört med räckvidden för PR-kampanjen som gjordes för säsong 3
  • Nå ut bredare än till enbart film- och TV-media
  • Aktiviteten ska stötta försäljningen av Game of Thrones säsong 4 på Blu-ray och DVD

Strategi

För att få målgruppens uppmärksamhet behövde vi skapa en kampanj med innehåll som engagerade dem på riktigt. För att uppnå detta bestämde vi oss för att låta fansen tävla om en så pass attraktiv komponent till deras Game of Thrones-livsstil att andra fans skulle bli gröna av avund om de inte vann.

Järntronen, eller The Iron Throne, är den mest kända symbolen från Game of Thrones. Den som lyckas ta makten över Järntronen har makten över de sju kungadömena och blir således kung.

I kampanjen King for a Day sökte vi efter det mest hängivna fanset som skulle få chansen att styra de sju kungadömena under en vanlig dag i livet. Vinnaren fick nämligen Järntronen under en hel dag – placerad precis där kungen själv önskade.

Genomförande

1. Tävlingen utlysteskung2
Hubben i tävlingen var en kampanjsida där fansen fick svara på ett antal frågor om Game of Thrones och lämna en motivering till varför de förtjänade att bli kung för en dag. De tävlande fick också förklara hur de skulle använda Järntronen under en dag i deras liv om de vann. Vi spred kampanjsidan genom mediebearbetning, i Warner Bros. egna kanaler samt i Game of Thrones-forum. Kampanjsidan spreds sedan organiskt genom att fansen själva delade den i sina sociala kanaler.

2. Vinnaren utses
Av de cirka hundra bidrag som kom in på kampanjsidan vann Lennart Magnusson, IT-tekniker på Stockholms Universitet – och ett extremt hängivet Game of Thrones-fan. Lennart som ägnar större delen av sin fritid åt att vara med i en Game of Thrones-spelklubb var en välförtjänt vinnare som väl representerade den fankultur som vi ville lyfta upp och hylla i kampanjen

Lennart önskade att placera Järntronen vid ingången till biblioteket på Stockholms Universitet. En välbesökt plats där kollegorna och eleverna kunde beskåda hans nya tjänst som Kung med avundsjuka blickar.

King13. King for a Day – Dagen
En tidig morgon i februari levererades den cirka 100 kilo tunga tronen till Stockholms Universitet. Lennart Magnusson hade dagen till ära valt att hyra en passande outfit i riddarstil för att skapa rätt känsla och inge respekt. Flertalet riks- och Stockholmsmedier bevakade eventet på plats.

4. Uppföljning
Dagen efter eventet gjordes en omfattande mediebearbetning där vi sålde in nyheten, bildmaterial och intervjuer med Lennart.

Resultat

Kampanjen resulterade i ett stort engagemang hos målgruppen och gav också god utdelning i media. En majoritet av Sveriges största dagstidningar, kvällstidningar och nöjessidor, både i print och online, uppmärksammade kampanjen. Dessutom filmade TT Lennart på plats i tronen vilket resulterade i en rad webb-tv-klipp i några av de största medierna.

Totalt resulterade kampanjen i cirka 90 genomslag vilket motsvarade en räckvidd på över 10 miljoner.

KingForaDay_Casebeskrivning 2.002