@Singelcoachen

@Singelcoachen

Uppdraget

I samband med lanseringen av How to Be Single på Blu-ray och DVD ville Warner Bros. Home Entertainment skapa uppmärksamhet och engagemang i filmens primära målgrupp: Singelkvinnor. Uppdraget gick därför ut på att hylla och skapa engagemang bland alla grymma singlar i Sverige.

Insikter

– I media matas kvinnor ständigt med bilden av att livet inte blir fulländat förrän de har träffat någon och singelkvinnan porträtteras ofta som ensam och ständigt på jakt efter en partner.
– Filmen How to Be Single handlar om att hitta sig själv och att våga leva livet fullt ut tillsammans med sina vänner. I filmen har huvudpersonen Alice sin egen singelcoach – proffssingeln Robin, som lär henne att uppskatta tillvaron utan en pojkvän.
– Stockholm är dessutom en av världens mest singeltäta städer och tusentals singelkvinnor flyttar till huvudstaden varje år i jakt på både kärlek och vänskap.

Kommunikationskoncept

Utifrån ovanstående insikter skapade Agency Instagram-kampanjen @SingelCoachen. Syftet var att lyfta fram och peppa de singeltjejer som, likt Alice från filmen, kan behöva lite coachning för att maxa livet som singel.

Med insikten om att Stockholm är en av världens mest singeltäta städer anordnades även, i samband med kampanjstart, en kompis-speed dating. Det gjordes tillsammans med det kvinnliga nätverket Heja Livet!. Nätverket har cirka 10 000 medlemmar och är ett forum där kvinnor stöttar och lyfter varandra.

Instagram_case

Målsättningar

– Få svenska kvinnor att dela, gilla och engagera sig i Instagram-kampanjen
– Sprida budskapet bakom filmen och nå ut till singeltjejer runt om i Sverige
– Öka försäljningen av How to Be Single på Blu-ray och DVD

Strategi & genomförande

För att nå och skapa ett intresse i målgruppen valde vi att genomföra en kampanj i ett forum där många kvinnor dagligen hämtar sin inspiration, nämligen Instagram och Facebook. Instagramkontot @Singelcoachen startades och samarbetet med Facebookgruppen Heja Livet! inleddes.

Instagramkontot @Singelcoachen
Kontot på Instagram startades upp av Agency som även producerade allt innehåll. @SingelCoachen skulle ha en humoristisk, men samtidigt seriös ton och förmedla budskapet om hur viktigt det är att uppskatta sig själv. Instagramkontot spreds via annonsering samt i Warner Bros. egna kanaler. Under kampanjens gång spreds även kontot organiskt genom att tjejer taggade eller kommenterade sina vänner på bilderna.

Kompis-Speed Dating
Warner Bros. anordnade, tillsammans med Heja Livet!, en kompis-speed dating på Scandic Anglais i Stockholm. Där fick ett stort gäng tjejer som inte kände varandra ”kompisdejta”. När kvällen var slut hade många nya vänförfrågningar skickats på Facebook och alla fick varsin goodiebag innehållandes bland annat filmen.

speed

Resultat

Kampanjen resulterade i ett stort engagemang hos målgruppen. Instagramkontot fick snabbt tusentals följare och många taggade sina vänner i inläggen. Kompis-speed datingen på Anglais med Heja livet! fick mycket bra respons. Intresset att delta på eventet var stort och många tjejer anmälde sig. I efterhand har kvinnor också efterfrågat liknande event i andra städer.

Spara

Spara

Spara