AR – här för att stanna?

AR – här för att stanna?

Agencys PR-konsult Dian Martinez Valencia delar med sig av ett par tankar kring augmented reality (AR), som spås bli en av årets starkaste digitala trend. Håller du med?

Sommaren 2016 drabbades världen av total Pokémon Go-hysteri. En hysteri som även nådde Sverige. Själv var jag en av dem som under en (kort) period jagade animerade monster på Stockholms gator och torg. Mobilspelet byggde alltså på den nya digitala tekniken augmented reality (AR), som gör det möjlighet att addera virtuella inslag till vår nuvarande verklighet. Därav augmented reality, det vill säga förstärkt verklighet.

Lika snabbt som spelet blev en världsnackis hann vi också tröttna på att jaga Pokémons. Men den nya tekniken visade prov på sin genomslagskraft. Något som troligtvis kommer bli ännu tydligare i år. Den spaningen har i alla fall trendanalysföretaget Docere gjort i sin årliga trendrapport. Deras analys är att framförallt AR kommer att förändra shoppingupplevelsen. Exempel på aktörer som varit snabba på att anamma denna teknik är exempelvis IKEA och Amazon. De har utvecklat appar som hjälper konsumenter att prova produkter ur deras sortiment i förstärkt verklighet.

Som kommunikatör och marknadsförare tycker jag att det är särskilt spännande med  möjligheter som sträcker sig bortom produkt- och tjänsteutveckling. Många av dagens AR-appar fyller framförallt praktiska behov, så som att prova kläder, möbler och mäta objekt. Jag tror dock att AR kommer användas i större utsträckning när vi kommunicerar med varandra. Fram till i dag har det mest använts i bland yngre på Snapchat. Men nu börjar tekniken bli mer tillgänglig för den breda massan.

I höstas lanserade Apple exempelvis sin nya funktion Animojis till iPhone X och Huawei möjliggjorde AR-filter direkt i kameran i samband med sin senaste mjukvaruuppdatering på sina senaste telefoner. Facebook öppnar också upp för nya AR-möjligheter genom en öppen AR-plattform, Facebook AR Studio, så att utvecklare kan skapa egna filter. Plattformen har bara varit öppen i dryga två månader, men jag är övertygad om att våra Facebook-flöden snart kommer översvämmas med AR-filter och animeringar av olika slag.

Så, är AR bara en fluga eller är tekniken här för att stanna? Pokémon Go-febern varade ju bara i ett par veckor. Jag konstaterar istället att i den snabba takt som den digitala utvecklingen sker just nu så är ingenting konstant.

Dian Martinez Valencia
PR-konsult på Agency