Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

FREDAGSTIPSET

Den enkla konsten att få mest effekt av PR-byrån

Så här några dagar innan Tomten klappar på dörren bjuder Agency på en tidig julklapp till både stora och små företag. Vi hoppas att den kan sprida glädje på både kommunikationsavdelningar och i ledningsgrupper. Varsågoda – en liten guide till hur man får ut mest och bäst av sin PR-byrå! God jul!

1. Var ärlig med din budget. Det är en sporrande utmaning att skapa bra kommunikation som ska passa en given budget. Att jobba fram fantastiska (nåja) lösningar som sedan blir avvisade av uppdragsgivaren för de är för dyra är däremot frustrerande. Transparens från början är bäst. Då lägger byrån tid och energi på att skapa rätt lösningar som även är möjliga att förverkliga. Lönsamt för byrån, bra för uppdragsgivaren.

2. Sätt press på byrån med smarta avtal. Att någon eller kanske ett par gånger om året enas om hur mycket jobb som byrån ska utföra för ett fast arvode – så kallad retainer – är nästan alltid den bästa modellen för ett löpande samarbete. Det minimerar administration och återkommande pengadiskussioner och gör att fokus kan läggas på att få jobbet gjort. Är man inte nöjd med resultatet – säg det till byrån. I värsta fall, säg upp avtalet! Risken med retainer ligger primärt på PR-byrån som måste leverera bra resultat vecka efter vecka, månad efter månad.

3. Kräv medverkan av hela arbetsgruppen. Om det står i offerten att byråns mest seniora rådgivare eller det piggaste unga stjärnskottet ska vara med i arbetsgruppen, se då till att de verkligen är med. Betala inte för något som inte levereras. En del byråer presenterar ett och samma dream team för samtliga kunder. Det är förstås jättebra om du verkligen får stjärnorna att spela för dig, men väldigt dåligt om du bara betalar för det.

4. Var generös med beröm! Att vara PR-konsult är ofta tufft och ibland direkt otacksamt. Om projektet blir succé är det förstås uppdragsgivaren som ska bli hjälte – internt och externt. 

Går det däremot mindre bra, kanske till och med rätt dåligt, är det oftast konsulterna som får skulden. Den uppdragsgivare som visar uppskattning när det går bra – och förståelse för att det inte alltid kan bli homerun – får en samling hängivna konsulter redo att gå genom eld och vatten för att leverera resultat.

5. Don’t believe the hype. PR är ingen svart magi. Det är primärt ett hantverk som kräver händer, ögon och tid och är först i andra hand en svårbemästrad konst. Använd byrån för att lära upp din egen organisation om hur det funkar. Då blir ni bättre upphandlare och kan ställa mer relevanta krav. Ni får även bättre förståelse för vad som är riktigt svårt, respektive relativt enkelt. Det gör att ni kan utnyttja PR-byråns kvalificerade resurser för de mer avancerade insatserna och kanske utföra mindre krävande saker internt. 

6. Avdela tid för feedback och respektera deadlines. En uppdragsgivare som inom utlovad tid ger feedback och svar på levererade planer eller förslag är PR-projektledarens älskling. Då kan han eller hon optimera arbetsgruppens insatser för maximalt resultat. Planerad tid som inte kan användas som tänkt, till exempel för mediekontakter eller produktion, skapar däremot oreda och försvårar för både arbetsgruppen och för byrån i stort. Uppdragsgivare som återkommer inom utlovad tid får därför både bättre utdelning av sin investering och får träffa en mindre stressad projektledare och en ännu gladare arbetsgrupp på nästa möte.

niclas

SKRIVEN AV

NICLAS LÖVKVIST, senior rådgivare & vd