Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Agency firar 20 år

Niclas_lövkvist_Agency

Agency PR firar 20 år, tillsammans med byråns VD och grundare Niclas Lövkvist blickar vi tillbaka över de år som har varit. För att ta reda på vad som ligger bakom framgångarna för Agency så har vi ställt några frågor till Niclas.

Vad var det som fick dig att starta PR-byrå?

Det var ett rätt naturligt steg att börja med PR när jag ville skapa mig en ny karriär efter tio år som journalist på flera av landets största redaktioner. Jag behärskade konsten att skapa nyheter och hantera kriskommunikation. Det fanns en marknad för mina talanger.

Vad har varit Agencys största framgång?

Troligen att vi under 20 års tid har varit så duktiga att i med- och motgångar för världsekonomin och med omvälvande förändringar i både medievärlden och den riktiga världen fortsätta att leverera för våra uppdragsgivare. Vi har utvecklats och anpassats på ett väldigt bra sätt.

Vad har varit den största utmaningen?

När man är framgångsrika som vi har varit genom åren attraherar man duktiga medarbetare, som sedan blir ännu duktigare och själva väldigt attraktiva på marknaden. Att behålla talanger är därför en utmaning både för oss och branschen i stort. Samtidigt är jag stolt och glad över att så många har påbörjat fantastiska karriärer hos oss.

Vilka egenskaper ser du att en riktigt bra PR-konsult behöver?

Jag brukar aningen skämtsamt säga att en god förmåga att känna ångest är en tillgång. Om man inte mår lite dåligt eller oroar sig för att jobbet ska bli riktigt bra, då blir man nog aldrig en riktigt bra PR-konsult. Det är lite som med skådespelare eller rockstjärnor. De bästa känner rejäl skräck innan de kliver upp på scen. De vill leverera på topp.

Hur ser du att PR kommer utvecklas i framtiden?

Hm. Om jag kollar på vad som skett under de 20 år Agency har hållit på så är det helt enorm skillnad på hur vi arbetar, framför allt mot vilka kanaler. Sociala medier existerade inte, tro det eller ej. En annan värld! Jag tror därför att det är rätt fåfängt att försöka blicka så långt fram och träffa någorlunda rätt. Så jag avstår för att inte behöva äta upp mina ord år 2041.

Vilken pitch har varit svårast/roligast att vinna?

Alltid den senaste!