Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Så når du ut i medielandskapet 2022

Många byråer skruvar otåligt på sig i väntan på att återgå till det normala. Det turbulenta året 2021 bjöd på många oväntade utmaningar. Agency blickar nu framåt och ger 3 tips för hur du når ut i medielandskapet 2022.

2021 var på många sätt ett kaosartat år starkt präglat av anpassningsvilja, snabba förändringar och mycket viljestyrka från byråvärlden. Detta drabbade förstås alla olika branscher och i slutet på året tycktes vi alla skymta en glimt av en återgång till det mer normala. Agency har samlat några lärdomar från 2021 som vi tror kommer vara viktiga för att utföra ett starkt PR-arbete under 2022.

1. Den digitala världen är här för att stanna

2021 bjöd på förändring och osäkerhet som sträcker sig in i 2022. Många normer för hur vi traditionellt sett har jobbat rubbades i och med nya flexibla arbetstider, hybridscheman och digitala möten via länk.

– Samtal via länk kommer fortsatt vara en effektiv och viktig del i arbetet.

– Antalet onlinebesökare på nyhetssajter förväntas växa i takt med att efterfrågan på digital information ökar.

– Sociala medieplattformar fortsätter att driva engagemang, vilket är avgörande för contentdistribution och delning.

– Maximera nyhetsartiklars spridningspotential, delning av innehåll via sociala medier och digitala kanaler.

2. Stick to the basics!

Nyhetsredaktionernas inkorgar är överfulla och med pandemins effekter på nyhetsflödet kan det vara svårt att nå fram till journalisterna. Därför är det extra viktigt att vara vass och effektiv när du pitchar din story eller nyhet.

– Var noggrann och förhandsgranska din pitch. Det är viktigt att pitchen sitter och att du enkelt kan förklara värdet du vill förmedla.

– Ta reda på vem du pitchar till och att den är rätt för din vinkel eller innehåll, våga vara personlig och anpassa pitchen.

– Gör ditt material så lättillgängligt för journalisten som möjligt.

3. Underskatta inte värdet av starka medierelationer

När du har etablerat kontakt med en journalist så är det viktigt att bibehålla god kontakt. Följ deras arbete, dela och uppmärksamma deras artiklar. Se till att komma med intressanta tips och nätverk när tillfälle bjuds. Att vara professionell, tålmodig och artig räcker långt som PR-konsult.

– Håll löpande kontakt, uppmärksamma och följ upp.

– Värna er relation.

SKRIVEN AV

Axel von Arnold, junior consultant