Aldrig har det varit mer tillgängligt för varumärken att pumpa ut innehåll från alla håll och kanter. Desto svårare är det att faktiskt pricka rätt. Att med hög fingerfärdighet och kvickfotat guerilla-tänk skapa snackisar som får eget liv på sociala plattformar, och i kafferum. Aktiviteter som kan placera varumärket i strålkastarljuset och faktiskt få effekt i kronor och ören.
Därför, i tider när uppdragsgivare uppmuntrar till aktiviteter med “begränsade medel och maximal effekt”, är det lätt att vilja testa utforskad mark. När marknadsförare och mellanchefer dräglat över ketchup-och senapsföretag (Heinz och Grey Poupon) som lyckats gå virala, är det inte svårt att föreställa sig hur de drömmer om att repetera samma framgångssaga. Men utan en tydlig plan är det lika enkelt att trampa snett.
Här kommer några tankar om vad som är bra att tänka på innan du får för dig att “slänga ut lite schyssta memes”.
FEM FALLGROPAR MED SNABBFOTAD KOMMUNIKATION
Fallgrop 1: Gasa utan plan
Avgör först om snabbfotade stunts passar ditt varumärke och målgrupp överhuvudtaget. Om så är fallet, definiera vilka kanaler och plattformar som är relevanta att lägga krutet på. Öka möjligheterna att koppla an till din målgrupp genom att förstå deras intressen, vilka plattformar de hänger på och vilka de följer. Samla inspiration, referenser och notera vad som funkat för andra.
Fallgrop 2: Att inte förstå själva spelplanen
Lär dig hur det virala maskineriet fungerar. Få koll på senaste tweeten, tiktoken och populära händelser och fenomen. Penetrera populärkulturen. Hitta saker saker som har potential att börja blossa upp och som känns relevant att anspela på. Använd bevakningsprogram och ta hjälp av verktyg som kan servera potentiella möjligheter i realtid. Låt AI agera bollplank (och spara dig själv lite jobb).
Fallgrop 3: Gör som alla andra
Hitta istället er grej. En egen nisch och språk som lirar med mottagaren och varumärket. Ha lite självinsikt. Saker som autenticitet, självdistans och humor går ofta hem.
Fallgrop 4: Hoppa på tåget när tåget gått
Förstå att romarriket hunnits byggas under tiden du läst klart detta inlägg. Timing är allt. Gör därför en bedömning var i en trends livscykel ni befinner er och avgör och om det är värt att hoppa på tåget. Innan du hoppar på något som trendar, bli först medveten om den fulla kontexten för att undvika missbedömningar. Att feltolka fenomen och frågor kan skapa problematiska svallvågor för ditt varumärkes rykte.
Fallgrop 5: Att aldrig börja
“Den bästa träningen är den som blir av” – weberpappornas bästa citat. Men helt fel har de inte. Så börja smått. Sätt saker i rutin med andra och skapa en slags mis en place för material, arbetsflöden och publicering. Saker måste gå undan när det är dags att trycka på den röda knappen. När du nu gjort grundjobbet – kör. Våga pricka rätt!